...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

lördag 3 november 2012

Om Att hålla sig frisk

Till och från får man frågan att vad gör ni när ni inte spelar föreställning? Blir det inte väldigt mycket ledigt för er? Ja. Ibland blir det det och ibland blir det inte. Ibland känner jag att jag får långtråkigt men just nu t.ex. jobbar vi ganska hårt när jobbar och så vilar jag ganska hårt när jag inte jobbar. Jag har funderat lite på det här med prioriteringar och just det här med vad vi gör. Eller vad jag gör när jag inte jobbar. Och kom fram till att mycket av tiden går egentligen ut på att hålla sig frisk. Att aktivt se till att jag inte blir sjuk eftersom att jobba sjuk är det värsta som finns och eftersom sjukledighet i det här yrket inte existerar så länge det inte handlar om akuta saker som blindtarmsinflammation eller stora ryggoperationer eller utbrändhet eller vad det nu kan vara. Förkylningar, maginfluensor eller feber eller sånt är inga orsaker att ställa in föreställningar på.

Så faktiskt. Det mesta av tiden går ut på att inte bli sjuk, tappa rösten eller bryta ihop psykiskt. Jag går omkring och är uppmärksam på minsta lilla antydan om att bli förkyld, halsont, värk i ögon eller leder. Jag tar på högsta allvar det faktum att vi nu när vi turnerar är väldigt nära inpå varandra och att det betyder att det blir väldigt mycket social samvaro. Och det gäller att vara skärpt, pigg och samarbetsvillig och gott humör. Det är roligare för alla inblandade. Vilket betyder att på mina lediga dagar så vilar jag, sover mycket, håller mig hemma, umgås minimalt med människor, andas frisk luft, rör på mig, äter bra mat eftersom det blir mycket korvkiosk på turné. Just nu så kånkar vi en massa grejer av och an och sitter långa tider i en kall buss efter en svettig föreställning så gäller det att vara uppmärksam på att ryggen och nacken inte tar stryk och att man inte får kallt eller att det drar och sånt. Självklara saker egentligen men det blir väldigt vardagligt och stora saker när kroppen är ens arbetsredskap. Jag vet inte hur mycket andra människor tänker på detta i sina liv men jag vet hur mycket jag tänker på det och jag kan känna igen precis när jag håller på att bli sjuk och jag vet exakt varför och av vilka orsaker jag blir sjuk och därför försöker jag undvika det så långt det är möjligt.

Det betyder att har jag två dagar ledigt, som nu t.ex., och egentligen skulle vilja kanske ut och festa eller träffa en massa folk eller ja, göra nåt, med nån, så väljer jag ändå att inte göra det. För jag vet att nästa vecka ska jag vara runt folk sex dagar i sträck, vara på topp varje kväll, med rösten i skick och kroppen i skick, så jag kan inte tumma på vilan nu heller. Jag kan inte vaka, det är den största boven för mig, en natts vak är inte bra, två nätter är katastrof. Jag blir alltid sjuk om jag inte sover tillräckligt. Därför har jag heller aldrig dåligt samvete över mitt sovande för det är livsviktigt för mig. Jag kan inte ränna ute på krogen på natten och tanka i mig en massa sprit, sova dåligt, äta dåligt för då blir jag sjuk. Mitt immunförsvar rasar och jag blir SJUK. Jag VET det. Och det är inte värt det!

Så till alla vänner och bekanta där ute. Jag VILL verkligen ses och jag VILL verkligen göra en massa och vara överallt. Men jag vill INTE bli sjuk. Jag kan inte bli sjuk. Jag får inte bli sjuk. Punkt.

Det hör till arbetsdagen, som skådespelerska, att hålla sig frisk. Både fysiskt och själsligt.

3 kommentarer:

  1. Hälsningar från en bekant som såg er föreställning i Karis. Att hon inte kunnat hålla sig för skratt, speciellt för att du varit så otroligt rolig.

    SvaraRadera
  2. Nämen vad roligt! :D Det värmer att höra sånt! Hälsa tillbaka! :)

    SvaraRadera
  3. Nämen vad roligt! :D Det värmer att höra sånt! Hälsa tillbaka! :)

    SvaraRadera