...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

tisdag 12 mars 2013

Om Mat

Jag har svårt med mat. Alltså jag älskar ju mat. Mat som är lagad. Men jag märker att jag har otroligt svårt mat sådär när jag ska ta mig an den själv. Att handla den, att laga den, att äta den verkar nästintill omöjligt. Detta beror helt och hållet på att tack vare alla världens herrans dieter och rön om vad som är rätt, lätt, hälsosamt och inte, så är det nu omöjligt för mig att äta överhuvudtaget. Eller själva ätande kan jag klara av men det måste vara någon annan som lagat den för att det ska smaka och gå ner. För då är det liksom nån annans ansvar ifall det är fel, ohälsosamt eller inte korrekt enligt alla världen trender och kostråd.

När jag går in i en butik finns där nästan ingenting i matväg jag vill ha. Allt äcklar mig. Kött äcklar mig. Höna äcklar mig. Fisk går bra. Ägg går bra. Grönsaker är för det mesta äckligt. Mycket av tiden går ut på att bestämma mig för om det är kött eller grönsaker som gäller? Om det är olja eller smör? Om det är gröt eller Branflakes? Om mjölk är bra eller inte, om frukt är bra eller inte. Generellt har jag mer koll och förlitar mig på det som garanterat är ohälsosamt, alltså där det inte finns några som helst tvivel. Chips, choklad, glass, hamburgare, cokis och bullar är GARANTERAT ohälsosamt, på den punkten är alla dieter av samma åsikt. Därför känns det lättast att välja det. Då VET jag åtminstone att det är ohälsosamt och att jag tar den risken när jag äter det.

Med mat blir det således svårt eftersom jag hela tiden har en känsla av att den här maten är ena dera HELT åt helvete ohälsosam eller så är den SJUKT hälsosamn. Ingen som vet. Experterna säger olika och trenderna varierar och vanligt folk ändrar sig också hela tiden. Och alla forskningsresultat på detta kommer ju först när jag redan har hunnit dö i ena dera diabetes eller hjärt och kärlsjukdomar eller för den delen under en buss...Till slut vågar jag liksom inte äta nånting alls, för enligt nån diet är det ändå fel. Det är omöjligt att äta RÄTT at the moment och jag som hör till den gruppen människor som gärna vill göra rätt så blir det jävligt svårt. Så den här vintern har jag vid ett flertal tillfällen kommit på mig själv med att inte äta varm mat på fyra-fem dagar...bara för att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska äta.

Fisksoppa på gräddbas vill jag ju ha. Nästan varje dag tänker jag på fisksoppa. Men enligt blodgrupps-dieten är grädde ingen bra idé. INGA MJÖLKPRODUKTER står det med stora tjocka bokstäver på listan jag har printat ut från nätet. Janssons frestelse och Mandelfisk från frysdisken ÄLSKAR jag men Jansson är ju i princip potatis och grädde och lök med anjovissmak så det strider mot både blodgruppsdieten och LCHF-dieten. Fisk får jag äta enligt Blodgruppsdieten men inte anjovis såklart så det enda i Jansson jag med gott samvete kan äta är löken. Och det känns ju lite trist.

Sen finns det en såndär Rödbets-rätt som jag älskar också. Med lök, grädde och rödbetorna baddas i ägg och skorpsmulor. Serveras med potatis. I denna rätt är det också bara löken och möjligen rödbetan som är okej. Även om rödbetan faktiskt också räknas till de grönsaker jag ska undvika. Ty blodgruppsdieten vill att jag ska äta gröna grönsaker enbart.

Och olja eller smör, olja eller smör, olja eller smör? Jag blir helt tokig av den där debatten. Och jag kan inte bestämma mig. Jag kan väl för fan inte veta. Och jag vill helst inte göra fel. Men nu har jag kommit till ett moment 22 där jag kan snurra i butiken i en timme och inte få nånting i korgen då det inte finns nånting på hyllorna som känns att Yes, det här är hälsosamt, gott och jag vet vad jag ska göra med det. Jag kan ju köpa all världens nötter och grönsaker enligt blodgruppsdieten men är det tänkt att jag ska steka dom i olja då och liksom vara nöjd med det? Och stekt förresten...det är antagligen inte bra enligt nån diet jag inte längre minns vad som hette...kokt eller i ugnen är kanske bättre? Jamen fan...då försvinner ju alla fantastiska vitaminer. Råa är väl bäst då. Jordnötter och råa morätter till middag igen då. Och så går dagarna och jag har inte ätit varm mat för jag vet inte hur man tillagar varm mat utan smör, grädde, ris, potatis, kött, höna, fisk som inte är marulk och makrill typ.

Till saken hör att jag inte är världens bästa kock och jag tycker inte ens att det är särskilt kul att laga mat. Faktiskt så hör matlagning och att mangla till de saker jag gärna betalar för att nån annan ska göra. Och vore jag rik skulle jag äta på lunchrestaurang alla dagar...vem vet kanske det skulle löna sig till och med? Nä...knappast, det är nog billigare som nu, när jag inte äter nånting alls till lunch och middag. Så dessa faktum att jag avskyr matlagning och att jag gärna vill tillfredsställa alla experters behov och äta som dom anser att man bör leder till att jag inte äter alls.

Jag äter bara om jag har råd att äta ute eller om någon annan lagar maten åt mig. För då är det inte mitt ansvar. Då är det någon annans. Och Gud vad jag äter då. Och Gud vad gott det brukar vara men jag har ingen aning hur nån hr gjort det, om dom haft smör eller olja eller om det stämmer med alla världens dieter. Jag lyfter mina händer och säger: Det här var det jag blev bjuden på idag, alltså åt jag det. För äta tycker jag om. Det är det bästa jag vet faktiskt.

 

3 kommentarer:

  1. Olika dieter som prackas på oss tjänar sällan nån annan än dom som kammar in cash på dom, har det varit pop med lättprodukter en tid, börjar dom som producerar fet mat hitta på en fettdiet, laktosintoleransen har börjat med att mjölken pastöriseras och homogeniseras tills den knappt innehåller mjölk längre osv, osv... Enligt siciliansk matfilosofi är allt bra som är gott, och tvärtom. Jag har inte råd att följa dieter. Vi äter ofta samma mat tre dagar i sträck. Pasta och tomatsås.Trist, men så blir det då pengarna tryter. Att jag sen klämmer i mej en massa bröd och choko ger mej övervikt, men det är sen en annan historia det.

    SvaraRadera
  2. Hörru. Hetaste tipset idag är att du köper hem några portioner fisksoppa från fiskbutiken och fryser in i lämpliga portioner. Mycket god och rejäla portioner!

    SvaraRadera
  3. Om ni råkar betala för mycket på ICA kan det gå så här: http://mony71.blogspot.se/2013/03/mango-pa-ica.html

    SvaraRadera