...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

onsdag 9 maj 2012

Om Nuläget

Vi är redan inne på 9 maj och jag har inte skrivit nånting på två veckor. Jag ser det som ett tecken på välmående och förmåga att stanna i stunden. Ingenting som stör mig särskilt mycket och inga fällor har uppdagats. April var en lyckomånad utan like där jag uppnådde alla mål med perfekt resultat. I mitten på månaden kände jag dessutom att vinden vände. Jag kände att nu är den värsta tiden över och jag kände kontroll och styrka. Jag fick en fantastisk skjuts in i maj!

Maj innebär början på en ny fas. I fyra månader har jag nu varit inne i FEEL-perioden där varje känsla, humör och möjlighet har analyserats till lust och leda. I mitten på april började sakta märka att nu orkar jag inte analysera så in i helvete mera. Saker är som de är, saker har hänt och sånt är livet. Jag förlät mig själv och alla andra och klappade mig själv på axeln och gick vidare. Jag har ingen lust att definiera mig själv via min historia och jag har ingen lust att mina dumma påhitt tidigare i livet ska genomsyra allt jag gör och säger längre. Jag ångrar ingenting och har inte dåligt samvete. Att allt det hände ledde till att jag nu står här i maj och är lyckligare än nånsin.

Nu är jag inne i DEAL-perioden. Perioden där vi fokuserar på ren och skär action. Perioden som kräver interaktion med omvärlden och kräver att jag kommer ut ur mitt huvud. Jag måste gå vidare och inte stanna i känslo- och analysstadiet. Jag måste göra nånting, mera verkstad. Jag måste formulera mig med ord högt, med andra människor, jag måste tala om för människor vad som känns och vad som händer. Det räcker inte med att jag känner inne i mitt huvud och inne i min kropp. Således är få blogginlägg mycket bra tecken! Det betyder att jag är ute i livet och interagerar. DEAL-perioden pågår i fyra månader och innebär egentligen att se möjligheterna och kasta sig ut i världen. Nykter. Och utan att tappa fotfästet. Det är en herrans balansgång och otroligt spännande och skrämmande. Nu gäller det att börja lita på folk och släppa dem in i mitt hjärta. För det sista jag vill är att ett nyktert och balanserat liv betyder ett tråkigt, inrutat och kontrollerat liv. Det måste gå att uppleva "rus" utan sprit och kickar och det måste vara tillåtet att låta sig berusas av människor, kulturer och historier. Berusningen är det ju inget fel på i sig, men jag vill berusas organiskt och inte kemiskt, om ni förstår vad jag menar. Och jag måste lita på att min hjärna förstår skillnaden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar