...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

fredag 7 september 2012

Om Skorna

För en vecka sedan hittade jag två par skor. Skor som jag behöver, skor som var billiga och dessutom skor som jag letat efter i flera år. De var inte ens särskilt fula, vilket skor som passar på mina fötter brukar vara. Till saken hör är att mina fötter är omöjliga och jag har alltid haft problem att hitta skor. Nu har jag tack och lov åtminstone begripit att mina skor måste vara tillräckligt stora och breda och lätta, helst konstmaterial och framförallt ska skorna INTE vara skor som stöder foten. Det låter kanske märkligt men hela livet har jag lyssnat på alla fot-råd om hur man ska undvika skavsår, ont i fötterna, ryggont och knästärv genom att använda skor som stöder foten, stadiga skapliga skor som stöder och håller om foten. Detta är inte sant. Om man lyssnar på detta råd så får man alla ovanstående krämpor, jag lovar!

Min teori är att stadiga skapliga stödjande skor ofta är ganska tunga och hårda. Det må vara ecco eller fotriktiga vandringskängor eller stadiga gymnastikdojjor med luftkuddar i sulan och hög stödjande stoppning runt akilleshäl och vrist, men samtliga är hårda och tunga och den här stödjande effekten leder till att det blir ganska trångt i skon eftersom skon ska STÖDA foten. Det vill säga hålla foten på plats.

Nå alla som har brutit ben eller arm och haft gips en längre tid vet hur ett gips fungerar och varför man får det. Jo för att STÖDA benet så att det får läka i lugn och ro. Och faktum är att jag anser, alltså jag nästan hävdar och påstår att stödjande skor har samma funktion. Och att det är därför de är hårda och stabila och stadiga. Det låter ju dessutom himmelens bra och tryggt! MEN, alla som har haft gips vet också i vilket skick benet och musklerna är när man tar bort gipset. Efter som benet har fått vila där så tryggt i det stödjande gipset så har alla muskler förtvinat. Och det är det, mina vänner, som händer när man går omkring i fotriktiga stödjande skor!! Fotens muskler försvinner där i sin trygga sko.

Min tes är alltså att skor ska vara tillräckligt stora, breda och lätta. Klack eller inte har ingen betydelse, annat än rent estetiskt eller vad man hellre föredrar. Man får inga fel i fötterna, ryggen eller knäna om man använder skor som är tillräckligt stora, breda och lätta. När man har foten i en sko så ska den vara lika fri som när den går barfota, vilket för övrigt skulle vara det allra bästa. Barfota eller strumpfota ska man försöka gå så ofta man kan. Tårna ska kunna röra på sig, vristen ska vara fri och rörlig och hela fotsulan ska får breda ut sin prakt just så mycket som den vill. Då kommer man att utveckla just dom musklerna som behövs för att foten ska få det stöd den behöver helt organiskt. Inne i STÖDANDE känga frodas inga muskler alls. I en fri sko däremot får fotens muskler helt organiskt leva fritt och bli starkare där var det behövs och vila där det inte behövs.

Amen.

Nå det var inte det jag skulle skriva. Utan jag skulle skriva att jag hittade två par skor storlek 42 (!), Yes and I am proud of it, i butiken och jag har inte ännu köpt dem även om de definitivt kunde räknas som en investering. I mitt förra liv hade jag köpt dem direkt även om det innebar att jag levde på två euro i en månad. Nu väntar jag och hoppas att dom finns kvar när nästa lön kommer. Så nånslags ekonomiskt vett har jag ändå lyckats odla på åtta månader. Trots detta är det svångrem som gäller hela september... Hoppas det går fort... :)

4 kommentarer:

  1. Very, very interesting teori om stödande skor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Men alltså, det är nästan trettio års forskning på detta, så jag tror stenhårt på min teori! :D

      Radera
  2. Kunde du alltså tänka dig såna här?www.digitalfilmtree.com/blog/wp-content/uploads/2011/10/bluesprint.jpeg

    Jag tycker dom e obehagliga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag vill inte ha såna. Men jag hävdar att man BORDE ha såna. Den där skon har åtminstone rätt tanke. Själv får jag skavsår av dem av olika anledningar... Men man kan alltså ha helt vanliga skor bara man ser till att de är tillräckligt stora, breda och lätta.

      Radera