...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

fredag 21 september 2012

Om Grupptryck

Med anledningen av tidningsartikeln jag skrev om så kom jag att tänka på en sak. Jag sa typ nånting i stil med att "det finns en massa saker som är roligare nykter" och så sa min kompis som skrev artikeln att det är skitbra att jag säger det eftersom tidningen går ut till en massa ungdomar och att det är bra för dem att höra nån annan säga så än de vanliga ungdomsledarna. Att det kanske har mer effekt. Och då började jag tänka på ordet grupptryck, av nån anledning. Jag spolade tillbaka till min egen ungdom och minns att det var en herrans massa vuxna som pratade om grupptryck och att man ska stå på sig när kompisarna bjuder och trugar och jag minns att min ömma moder sa nånting i stil med att "det är inte tufft att dricka, det är tufft att våga säga nej, även om man är den enda som säger nej" eller nånting sånt. Och det är ju i och för sig sant och helt befogat att säga till en tonåring men nu i efterhand förstår jag varför det argumentet aldrig landade mig. Det hade ingen effekt alls.

Till saken hör nämligen att jag hade inget behov av att vara tuff. Det var inte därför jag drack. Inte heller var det nån som bjöd och trugade, vilket alla kloka vuxna påstod. Tvärtom, dom som hade fått tag på nåt med alkohol i höll hårt i sin flaska och ville man dricka så fick man skaffa sin dricka på egen hand. Likadant var det med cigaretter. Det var herrans jamande om grupptryck och kompisar (framförallt äldre) som skulle truga och bjuda och fresta men själv så jag inte skymten av varken grupptryck eller kompisar som bjöd.

Nej, jag har verkligen inget minne av att någon skulle tvingat i mig sprit eller lockat mig att röka och dricka och sagt att jag inte får vara med i gänget om jag inte rökte och drack. Det var självklart att jag hörde till gänget! Och det var självklart att jag var tuff, lika tuff som nån annan! Inte behövde jag nån sprit till det. Inte vad jag minns i alla fall. Även om jag var yngst och mina kompisar var två, tre år äldre än mig så tvivlade jag aldrig på att jag inte skulle få vara med i gänget om jag inte drack.

Jag drack och rökte för att man skulle göra det. Det var EN SJÄLVKLARHET. Och det är långt mycket mer skrämmande än fenomenet grupptryck. Det är inte samma sak! Grupptryck, det som föräldrar och skola pratade om existerade kanske nånstans men det värsta var ju att grupptrycket sällan behövdes...om ni fattar vad jag menar. Att dricka och röka var så självklart så att ingen behövde trycka på. Och det är jävligt skrämmande... Varifrån har vi fått den idén att alkoholvanor och cigaretter per automatik hör ungdomen till på samma sätt som blommor och bin och acne? Vem har gett oss bilden av att när man närmar sig vuxenåldern så ska man börja dricka? Det är ju inte sant.

Det ÄR verkligen inte sant.

Att man får bröst och vill ligga med folk är helt naturligt och det intresset kommer per automatik när man närmar sig vuxenåldern. Att man får börja ta ansvar över sig själv när man närmar sig vuxenåldern är också helt naturligt. Men alkohol och cigaretter har väl inget med naturen att göra? Enda anledningen till att man kopplar ihop alkohol och cigaretter med vuxenåldern är för att det finns en åldersgräns på dom varorna. Alltså är det en hänvisning om att när man är vuxen så får man dricka och röka om man vill. Men HUR och VARFÖR har vi fått för oss att det att man FÅR göra saker som vuxen betyder att man självklart SKA göra saker som FÅR göra.

Det är den diskussionen man borde i skolorna för det är i den diskussionen som all omåttlighet ligger. Bara för att man FÅR tjäna egna pengar och därmed FÅR använda dem till vad som helst  så betyder det inte att man SKA shoppa upp hela lönen. Bara för att man KAN gå till Hesburger varje dag så betyder det inte att man SKA göra det. Hur lär man ut måttlighet? Hur lär man ut att allt som är tillåtet inte nödvändigtvis borde vara det? Bara för att det GÅR att få tag på alkohol som underåring så betyder det inte att man ska ta den chansen. Alla chanser ska man inte ta! Alla möjligheter är inte bra! Alla frestelser är inte hälsosamma!

Och så hamnar jag tillbaka frågan, varför finns det överhuvudtaget saker som är dåliga för människan då de är DÅLIGA FÖR MÄNNISKAN??!!

Och så är vi tillbaka hos Adam och Eva i paradiset igen. Jävla orm. Och att människan är svag.
Men vi kanske kan bli lite starkare om vi inte skyller på nåt jävla grupptryck. Skyll inte på ormen även om den onekligen är störande. Själv tror jag ju att Eva ändå hade tagit ett äppel i någå skede även utan den där anådas ormen. Nu flummar jag iväg. Men kom igen nu alla föräldrar, kan ni lära ut åt era ungar att bara för att föräldrar själva dricker och får det att se ut som att det är helt vettigt, så behöver ni inte vara lika korkade som era föräldrar. Kom igen nu ungdomar, testa en väg som ingen annan testat! Be brave!

Fy fan va pretto jag är nu. Nu ska jag sluta predika.

4 kommentarer:

  1. Jävla orm. Hahaha!

    En annan grej som också på något sätt kommer per samma automatik, enligt vuxna, är mobbningen. Den kommer och hör till skolan. Yeah right, månne det inte finns fina vuxenmodeller på det också i hemmen? Kateder är ett skolord och krittavla, inte mobbning. Den finns nog över allt.

    SvaraRadera
  2. Ja! Exakt! Mobbing är också nånting som barnen tydligen hittar på. Varför kan vi inte lära ungarna att för det första är de världens bästa barn som kan göra precis vad de vill med sina liv, men framförallt det är alla andra barn också... Alla har samma möjligheter och samma skyldigheter. Jag blir så jävla leidon varje gång jag hör ungar uttala sig om "fult" och "snyggt" och vem som har fina kläder och vem som inte har det. Och jag blir ännu mera less när jag hör föräldrar eller vuxna prata på samma vis. Kategoriserar folk och rangordnar....aaaarghhhhh!!!!

    SvaraRadera
  3. Och DESSUTOM föräldrar och skola kan börja tjafsa om grupptryck den dagen de SJÄLVA kan stå emot grupptrycket!!! För om det är nånstans det trycks på och trycks in så är det i vuxenvärlden. Du är har möjligheten, pengarna, åldern och tillståndet att dricka, men du gör det ändå inte?? VAD ÄR DET MED DEJ??!! lyser i människornas ögon. Tackar du nej till en möjlighet? Va? Du är inte klok!

    SvaraRadera
  4. Ja, herrejess. Och alkohol- och tobaksfabrikörerna jublar! Där har vi också ett grupptryck och samtidigt en paradox - staten får in en hel massa cash på att vi röker och dricker, vi blir sjuka och så kostar vi en hel massa för samhället....
    Och på fest är det pinsamt om nån inte dricker, för då ser ju hon/han hur vi andra gör bort oss...och sen hånskrattar hon/han hahahhahaa!
    Jag lyfter på hatten för alla som låter bli. Själv är jag inte beroende av annat än den där förbannade tobaken och går bara och väntar på den där kraften att bryta mej fri.
    Jag kan ha roligt utan alkohol, men vågar inte dansa utan att ha tagit ett par glas, kan jag erkänna....;)

    SvaraRadera