...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

fredag 28 december 2012

Om Den nya tiden

Vanligtvis brukar jag smälla upp en massa sanslösa nyårslöften om det ena hopplösa efter det andra. löften som börjar exakt den första januari och slutar den sista december, före och efter har ingen betydelse. Så gjorde jag ju även första januari 2012 och har insett att de löften man verkligen tar på allvar i ett helt år, dom består faktiskt längre än bara ETT år. De löften man däremot inte tar på allvar och bryter, vanligen kring trettondag, eller senast kring midsommar, eller allra senast i oktober, dom löftena förstår man att är större problem att lösa och behöver längre tid, troligtvis en livstid...

Detta har jag förstått. Så nu kommer jag istället inte att skriva om 2013 utan snarare om den nya tiden. De snabba lösningarnas tid är förbi och ett år är ingenting om man vill förändras i grunden. Oberoende om det gäller missbruk, beroenden, relationer, föräldraskap eller vad som helst. Tiden, så som vi känner det, är i upplösningstillstånd och vi måste vänja oss vid att vi inte kan styra den saken. Vi kan inte bestämma att den sista december 2012 har vi förstått allt. Perfektion uppnår vi aldrig och är inte heller särskilt eftersträvansvärt eller ens intressant. Huvudsaken är att vi håller i hatten, har is i magen och med stadiga steg går igenom vilken storm den än är vi utsetts för och litar på att det här kommer vi att ro i land genom att vara öppna, vakna, lugna och medvetna varelser. Det gäller att hitta ljuset och följa det, så kommer vi nog ur mörkret förr eller senare. Vilsna- Ja! Rädda- Ja! Förvirrade- Ja! Men stundvis också fria, vackra, skärpta, kristallklara och sanna.

Det är viktigt att förstå att vi måste skala bort allt som kan smutsa ner och förgöra det där kristallklara och sanna som varje människa har vid födelsen. Ledsamma händelser i livet, orättvisor, avundsjuka, svartsjuka, ilska, maktmissbruk, skvaller, trender, statusuppfattningar av människan skapade, ideal är allt sånt som vi möter dagligen och som vi påverkas av och som gör oss till olyckliga människor om vi tillåter det. Men det vi måste begripa är att vi har möjligheten att själva välja lyckan och därmed välja bort den sortens energi som inte är konstruktiv eller upplyftande för någon. Vi behöver inte överhuvudtaget beblanda oss med det. Vi måste flyga vidare till följande nivå, följande dimension och bemöta allt det här som gör oss olyckliga på det sättet och inte få med i det destruktiva, det sårande, det kränkande, det värdsliga av människan påhittade systemet att leva. Med den tanken tänker jag försöka gå in i den nya tiden. Det är ju inte lätt, jag kommer på mig själv 32tusen gånger per dag ungefär att jag ramla in i gamla spår. Hänger mig åt skvaller, cynism, misstänksamhet och avundsjuka. Jag tror att livet skulle vara bättre och att jag skulle vara lyckligare om jag vann en miljon på lotto eller hade en stuga ute i havet. Och det är helt okej att man hamnar där i det träsket nu och då, det är mänskligt, det gör vi alla. Men vi får inte stanna där i träsket, det gör oss bittra och olyckliga. Det är viktigt att förstå hur mycket man har att vara tacksam över som inte har att göra med pengar, status eller ideal. Och att förstå att den riktiga lyckan kommer när man känner att man är ett med universum och världsalltet, oberoende om man är pank eller snygg eller gift. Lyckan ska man hitta inuti sig själv, varje dag, det är det som är det stora arbetet här i livet. Och lyckas man med det, då kommer nog allt annat att lösa sig också. När det ska.

Så, angående den nya tiden och framtiden så har jag försökt fundera vad jag vill göra i framtiden. Och jag har insett att enda fram till 2012 så har mina mål handlat ganska mycket om framgång, status, ideal. Jag har haft högt flygande planer om projekt jag vill göra och milstolpar jag vill nå. Och nu märker jag plötsligt att jag är helt ointresserad av dom planerna. Jag kanske är en dålig konstnär med inga ambitioner men jag har ingen specifik scen jag vill stå på eller ett specifikt verk jag vill göra. Jag vet vad jag är intresserad av och vad jag tycker skulle vara roligt att göra men jag har ingen sån drivkraft att använda mig av för att det ska ske. Jag utgår ifrån att det som ska ske, sker. Och att det som sker är perfekt. Det låter lite lamt och icke-ambitiöst men jag har på nåt vis insett att man kan göra magi av vilka grönsaker som helst och på vilken scen som helst och i vilket land som helst. Jag ser det hellre som min uppgifta att bli tilldelad uppgifter och sedan göra magi av det. Istället för att leta efter magi och sen göra min uppgift. Jag känner mig hursomhelst mer meningsfull som människa och konstnär om jag får en ensam man ute på en ö att le, ett litet barn att glo med förundran eller en stressad dam att fälla en tår och det tror jag är helt omöjligt om man inte själv tillåter sig att le, glo med förundran eller fälla en tår. När andan faller på.

Det jag önskar av den nya tiden är förutom kärlek, ljus och god hälsa är just meningsfulla uppgifter på alla plan. Det kan vara inom jobbet, inom familjen, inom välgörenhet, inom inredning, inom teatervärlden, inom hantverk. Jag vill utveckla mitt mask-hantverk, jag vill utveckla min andlighet, jag vill resa och jag vill syssla med välgörenhet och med nån form av upplysning/undervisning. I framtiden alltså. Inte NU, men i framtiden. Jag vill väldigt gärna fokusera på solen, stjärnorna, andlighet, naturen, långsamhet, nuet, närvaro, det skrivna ordet, uppmuntran och utveckling genom ord, god och bra mat, vatten, lugn, harmoni, intuition, reflektion, drömmar, energier, alternativ medicin, vägledning, bilder, meditation, fria viljan, alternativa sanningar och klarspråk d.v.s. direkt kommunikation

Jag tänker absolut inte sysselsätta mig med och/eller acceptera av människan påhittade och störande system, administration, teknik, elektricitet, tidtabeller, applikationer, våld, nyheter, media, skvaller, nattklubbar, hög musik, folkmassor, trängsel, stress, löften, om svar anhålles, för lite sömn, dåliga matvanor, fylla, frosseri, snabba lösningar, väderleksdiskussioner, oro, nervositet, pengaångest, skulder, profetior som grundar sig på att följa en specifik ledare och ingen annan, logik, sannolikheter, tabletter, oreda, löpsedlar, maktmissbruk, trakasserier, mobbing, skitsnack, spekulationer, ideal, perfektion, trender, fasader, luftslott, indirekt kommunikation, osanning och ludd.

Rent konkret så vet jag att jag vill simma. Jag vill ha två fadderbarn, ett från nåt afrikanskt land och ett från Kambodja. Jag vill åka till Italien och äta, flirta och bli bättre på maskteater. Jag vill åka som volontär till Kenya och undervisa barnen nånting som jag kan. Jag vill åka till Bali och lära mig göra trämasker och lära mig dansa med balineserna. Och så vill jag ordna en välgörenhetsgala för att samla in pengar till en renovering av församlingens ungdomslokal. I övrigt vet jag ingenting.

Resten får visa sig i den nya tiden.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar