...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

fredag 28 december 2012

Om Döden

Jag upplever dödsångest. Jag undrar om det är vanligt när man fyller trettio snart eller om det snarare handlar om att jag är för lycklig och för nöjd med tillvaron. Det är mycket som är väldigt bra just nu och jag vill absolut inte dö ännu. Jag är verkligen inte redo. Själva döendet är jag inte rädd för, jag tror att i själva dödsögonblicket är det ganska skönt ganska snabbt. Och inte skulle det vara så farligt att dö just nu heller om jag kunde få en bekräftelse på reinkarnation, d.v.s. att man föds till nästa liv igen med nya möjligheter och nya människor och ny familj. Fast nog skulle jag ju ändå helst vara en stund till i detta liv med de vänner och familj som jag har. Just i den här situationen skulle jag gärna befinna mig ett tag till faktiskt. Helst skulle jag vilja bli jättegammal. Jag är inte alls rädd för att bli gammal, tvärtom tycker jag det är riktigt trevligt att bli äldre och skulle man inte bli äldre så skulle man ju dö och det vill jag absolut inte. Jag stör mig på att jag tänker så mycket på det här. Speciellt på kvällarna. Jag vill absolut inte ge döden mer fokus men nu stjäl den min uppmärksamhet så fort jag känner mig riktigt levande och lycklig och det gör jag ganska ofta just nu. Om man bortser från lite rädsla och några humörsvängningar och motstånd som hör livet till så lever jag generellt i nånslags eurfori som inte grundar sig på materiella ting, kärleken till en annan person eller uppnådda mål. Jag är helt enkelt bara full av liv och tycker att mycket som har varit så totalt åt skogen har blivit så bra nu och att saker och ting äntligen börjar att reda upp sig och kan höra till det förflutna utan att det ligger och gnaver. Det känns som full fart framåt och vidare in i livet men samtidigt så vaktar jag varje steg jag tag mer och mer. Flygresor skrämmer mig, resa ensam skrämmer mig, tsunamin skrämmer mig, sjukdomar skrämmer mig, eldsvådor och kan gå och tro att jag ska bli knivhuggen på gatan plötsligt. Otroligt irriterande och energikrävande. Jag vill ju leva, leva, leva, genom sorg och smärta, genom lycka och eufori och allt annat som livet har att erbjuda. Jag vill absolut inte dö.

Nu undrar jag bara att är det här en fas eller kommer den här dödsångesten att pågå nu tills jag på riktigt dör för jag tror jag dör snabbare eftersom jag tänker på döden så in i hålans mycket. Känner nån annan igen sig? Är det vanligt med dödsångest och finns det nånting man kan göra åt det här som dämpar min eufori och som gör att jag inte kan njuta fullt av denna oerhörda lycka över att få finnas till just nu?

1 kommentar:

  1. Jag tänker ofta på döden. Att jag har kommit så långt nu, att jag no way kan leva lika länge till. Att jag är den i vår familj som sannolikt far först. Att kroppen blir skröpligare. Att folk kallar en tant. Att man måste dö. Det kan hända när som helst. Inte har jag mer än kanske allra högst tretti år kvar. Som du har funnits. Jag är dubbelt så gammal som du! Min största rädsla handlar om att inte hinna njuta av pensionärstillvaron. Att inte få vara en glad pensionär utan en sjuk pensionär. Jag ser på min granne. Hon är åttisju. Knoppen är klar och sinnet som hos en ung dam. Men nu ligger hon till sängs med så sjuk rygg att hon behöver hemvårdare tre gånger om dagen. Hon ligger och tänker på sitt liv. Går igenom och rannsakar. Hon VET att sannolikheten för att hon ska leva väldigt många år till är väldigt liten. Men hon har inga barn. Hennes man dog för många år sen. Hon LÄNGTAR efter döden. Jag skulle däremot inte villa lämna mina kära.

    Jag funderar ibland på hur dom kommer att reagera då den dagen kommer. Jag vill att dom ska sakna mej, men inte att dom gråter ihjäl sej. Själv tror jag inte heller att själva döden är så farlig, men jag vill känna att jag är FÄRDIG sen och att jag får leva så länge att jag längtar bort. Men ingen utdragen plåga, helst.

    Och så vill jag att man spelar Sting's "Sister Moon" på min begravning.

    Tanken på döden kan också vara ett sätt att ännu mera uppskatta livet. You're gonna live.

    SvaraRadera