...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

lördag 18 maj 2013

Om ESC

Jaha vad ska vi tro om detta nu då. På rak arm är det Hollands, Finlands, Sveriges och Ungerns bidrag jag kommer ihåg. Hollands bidrag har jag nynnat på i flera dagar även om jag inte ens är särskilt förtjust in den. Rumäniens bidrag minns jag lite halvt och jag tror att jag vet hur refrängen går till Norges bidrag.

Generellt är det jämn nivå på bidragen i år. Kan inte på rak arm säga vem som vinner. Det finns ingen Loreen, Rybak eller Lordi i år och det gör hela evenemanget betydligt mer spännande, om än stundvis platt. Såna gånger kan det mycket väl hända att ett land med mycket grannar vinner... För två år sen vaskade vi fram Azerbaijan som vinnare men det är väl ingen jävel som minns hur den går längre. I skaran vinnare var den inte särskilt varken hit eller dit.

För Kristas del vågar jag inte säga tippa. Men i folkmun har jag hört att en del uppfattat bidraget och framförandet som platt och det kan jag till en viss mån förstå. Till saken hör är att Krista är orsaken till framgången. Inte hennes låt, hennes kläder, hennes dansare, hennes koreografi eller hennes livvakt. Det är HENNE man vill ha. Hennes röst, hennes utstrålning och henne crazy, självklara och kompromisslösa attityd. I mitt stilla sinne gick jag och hoppades på att hennes framförande i malmö skulle vara mer avskalat så att verkligen HON fick komma fram. Då hade hon till och med kunnat räkna med en vinst. Nu känns det dock tyvärr som att det är för mycket av allt och det är i och för sig hennes hela "idé" och JAG älskar det men det finns risk att HON, själva vinstkonceptet, drunkar i bröllopstårtan och ditt och ditt. Oberoende så hejar jag på henne ocht ycker hon vore en värdig vinnare så som hon slitigt!

Det här med mycket eller lite är alltid en intressant fråga. Generellt tror jag att har man en yber-karismatisk sångare med en bra röst och någålunda vettig låt så kommer man långt med det och behöver inte nödvändigt vis satsa på show, guldregn eller tamponger i taket. Har man dock en ganska beige sångare med en lika bra röst och lika någålunda vettig låt så lönar det sig att satsa på krims-kramset. Danmarks sångerska behöver sin flöjtnisse, sina trumslagare, sitt guldregn och sin hårfön medan Krista skulle kunna stå med en säck på huvudet och ändå lyckas nå sina åhörare genom både plastsäck och teve-ruta, alldeles på egen hand. Norges försiktiga, tvekande sångerska i si tur har en bra låt men skulle kanske ha mått bättre av att få stöd i nå dansare inne i en glasburk eller liknande. Rumäniens låt är inte så illa heller och falsett-sång är väl inte heller ett problem i sig men man hinner ju varken ta in varken melodi eller sångröst då det är så himla mycket bök kring honom. Därför tror jag inte vi behöver oroa oss för att Rumänien ska vinna. Däremot så var han knäpp och crazy nog för att väljas med till finalen, liksom Krista, för hellre knäpp och crazy än tråkigt och intetsägande.

Det som generellt verkar vara trenden i år är brunögda unga karlar, pensionärer och trumslagare! Duetter däremot är det snålt av och i finalen tror jag faktiskt att det är endast Georgien som kör på den linjen. Är det ett trumfkort eller en akilleshäl. Tja, ingen som vet. Själv tycker jag att duett känns lite slutet på nittitalet/början på 2000-talet men det är ju smaksak såklart. I Husis läser jag att den är vinsttippad men jag undrar just jag.

Anledningen till att Ryssland och Estland sjungit sig in i mitt hjärta men inte Norge och Israel som annars liknar varandra ganska mycket är helt enkelt att både Ryssland och Estland sjunger utåt till sin publik medan Norge stirrar upp i taket för sig själv och vågar inte möta oss medan Israel föredrog att sjunga in i sin urringning med ögon sluta och nedböjt huvud för det mesta. Det är i alla fall den minnesbilden jag har utan att ha kollat.

Kvar har vi länderna som vi inte ännu har hört och där tror jag utan att vara särskilt insatt att Bonnie Tyler (om hon kan levererar live vilket hon inte gjorde i videon) kommer plocka poäng och Frankrike som har en intressant och bra låt.

Nå vi ser hur det blir! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar