...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

måndag 13 februari 2012

Om Kruxet

Nu har jag kommit på det! I samband med lördagens Les Misérables-slutfest slog det mig! Ja, festen var hysterisk, kvällen magisk och dansen lång, lång enda in på morgontimmarna. Nykter! Bravo! Och skitkul var det! Ett speciellt tillfälle såklart och alla anledning att fira, man behövde inte fundera hemskt länge för att komma på exakt hur viktigt det var med just den här festen!

Och det är just det!
Det fanns ett speciellt, stort och viktigt syfte!
Kruxet är ju inte att jag inte skulle tycka om att festa. Nej, jag gillar det! Dansa natten lång och svettas och baila och garva och ha kul! Och kruxet är inte egentligen att jag är alkoholmissbrukare, Jag skulle kunna bli det tror jag, men jag är inte det. Kruxet är att jag har börjat förlita mig på alkoholens effekt. Jag går på fest för att dricka, för att bli full, för att ragga och träffa mannen i mitt liv. När jag egentligen borde gå på fest för att festa, umgås, dansa, trivas. Sen kanske FÖLJDEN är att jag dricker, blir full, raggar och träffar mannen i mitt liv och då är det okej, men det är inte följden av att jag har druckit alkohol utan för att jag har haft kul.
Kruxet är att man blir så lat. Man går på fest, tankar in sprit i väntan på att alkoholen ska kicka i och sen blir det automatiskt roligt utan att man själv egentligen har behövat anstränga sig mer än att gå till Alko och lyfta flaskan till munnen. Således kan man gå på vilken fest som helst, med vem som helst, när som helst, med vilket humör och vilken hälsa som helst och av vilken orsak eller ingen orsak som helst. För allting kommer att bli bra bara vi ha fått i oss lite sprit. Och det blir det ju tyvärr... För stunden så hjälper alkoholen att lyfta vårt humör, tappa vår känsla för hur vi mår fysiskt och psykiskt och hjälpa oss med att stå ut med vilka människor som helst, vilka egenskaper som helst och hjälper oss att acceptera vilken orsak som helst.

Hittills har det varit svårt att hitta fest-mode.
Har känt mig fel och malplacerad på dansgolvet.
Tråkig och avslöjande och klarsynt och lättiriiterad.
Men i lördags hände det!
Det var helt möjligt att festa till ottan som ett galet djur på bara light cola och vichy!

Faktum är att jag till och med kände mig full!
Det GÅR alltså att locka fram fest-mode, fiilisen och "flowet" på dansgolvet helt utan kemikalier.
Det kräver helt enkelt bara en större ansträngning, ett viktigare syfte, god hälsa, pigghet och ett fantastiskt sammanhang. (Och musik...) Och det är DÄRFÖR man inte ska gå på fester man inte vill gå på, och därför man inte ska gå på fest om man är sjuk,stressad eller trött och det är därför man inte ska gå på fest bara för att gå på fest, som om det inte fanns ett annat giltigt tidsfördriv att ägna sig åt en lördagkväll.

Gud vad skönt att förstå det här.

1 kommentar:

  1. Heja heja! Dessutom kan man bli bakfull utan att ha varit full först. Det enda som krävs är salt mat, för lite att dricka och sömnbrist.

    SvaraRadera