...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

söndag 1 april 2012

Om Tre månader

Rökfri: 3 månader
Spritfri: 3 månader
Shoppingfri: 2 månader
Hesburgerfri: 1 månad

Det är sanningen.

Mars blev inte alls värst. Inte abstinensmässigt egentligen. Däremot finns det en chans att eftersom mars enligt alla konstens regler skulle vara svårast, och jag var förberedd på det, så lät jag mig också misslyckas. Ja, det är möjligt. Det är svårt att avgöra i efterhand men jag tror ju på tankarnas makt att styra och om jag inleder en månad med att tänka att "det här kommer att bli svårt" och "nu finns det risk att jag misslyckas" så är sannolikheten mycket större att det blir svårt och att jag misslyckas. Än om jag tänker "det här blir inte alls svårt" och "jag kommer absolut inte att misslyckas". Det tror jag i alla fall.

I övrigt har jag igen insett att det är urenkelt att undvika och låta bli. Det är betydligt svårare att ransonera och leva med måtta. Spriten och tobaken är fortfarande inte ett problem. Annat än att tråkiga fester förblir tråkiga, eftersom spriten inte styr upp stämningen. Cigaretterna blir jag nog per automatik sugen på när det dricks och det gör jag ju inte nu. Det svåraste är att få hjärnan att begripa att jag inte kan sluta handla helt och hållet, men att det inte betyder att jag i farten ska shoppa loss. Jag måste liksom hitta min broms. I livet. Liksom. Men det tar ju en stund och ju mer jag fnular och analyserar och upplever desto närmare bromsen kommer jag. Tror jag. Hoppas jag. Med alkoholen kommer det att bli svårt först nästa år... Då kommer jag att få lära mig hur man tar ett glas skumppa till premiären eller ett glas vitt vin en lummig sommarkväll, utan att det betyder huvudet fullt och gasen i botten. Men en sak i taget.

Nu kan man stolt konstatera att en fjärdedel är avklarat! Nu har det gått så långt så det är bara pinsamt att sluta nu. Nejdå, vidare, vidare, med gott mod. April kommer att bli underbart och utmanande! :)

Tack för stöd och omtanke! Det värmer en vilsen själ!

Det här är verkligen en väldigt intressant tid, ni borde prova! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar