...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

tisdag 14 januari 2014

Dag 5 och 6

Oroliga men långa nätter. Mycket drömmar där det verkar som att yttre hot och att bli lämnad är den gemensamma nämnaren. Samt att komma vilse tappa bort sig eller sina saker, glömma och komma för sent. Är alldeles utmattad när jag vaknar och R ser ut som ett stort fett frågetecken när jag börjar berätta om allt som har hänt på natten.

Dagarna bättre, mindre biverkningar och lugnare i kroppen. Kvällarna tvångstankar och oro för nästa dag. Andningssvårigheter igår kväll men han "pajjar" mig tills jag lugnar ner mig och andningen löper jämt och jag kan/vågar somna. När jag blir optimalt avslappnad börjar jag vanligen gråta dock så numera hörs den klassiska repliken: Släck nu R, jag vill somna innan jag blir ledsen. Och han släcker och väntar in fyra-fem ryckningar då kroppen ger upp för natten. Och sen sover vi.

Besök hos hormonläkare var upplyftande och fick instruktioner om hur jag ska dosera tyroxinet. Värdena var riktigt bra men eventuellt så kan kroppens upptagningsförmåga ha försämrats eftersom jag, min stolle, har käkar kalk och magnesium samtidigt som tyroxinet och det tydligen är en dålig kombination. Han lovade hur som helst ta ansvaret över min sköldkörtel nu och det känns skönt att ha en läkarkontakt som är intresserad och inte nonchalant. Han rekommenderade också melatonin eftersom han efter några kuggfrågor kom fram till att jag sov mycket men troligen dåligt. Själv har jag alltid tyckt att jag sover bra och mycket men eftersom jag ofta är trött efter 11-12 timmar så tyder det ju kanske på att jag inte sover tillräckligt mycket djupsömn. Melatoninet hävdar han att kunde styra upp den rytmen. Jag kan tänka mig att prova det och se om det får ordning på min oro, mina koncentrationssvårigheter och mina tvångstankar.

Värst är på kvällen när jag är trött och "upp i varv". Orkar inte ens se på tv och få för mig att jag ska flippa och ta livet av mig fast jag inte vill. Det är väldigt obehagliga tvångstankar som sen är borta på morgonen när jag har lite mer kraft.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar