...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

måndag 29 april 2013

Fri matlagning åt folket!

Ett projekt till som jag glömde. Fri matlagning åt folket! Jag är uppväxt med en mor som är mästerkock och som lyckas koka soppa på en spik och förvandla nästan allting till delikatess. Hon undrar varför det här med matlagning inte riktigt har gått i arv. Jag vågar påstå att det beror på en enorm prestationsångest i kombination med ett ännu större behov av att vara till lags. Jag vill liksom laga sån mat som hon gillar eller lagar och om jag inte orkar eller vill sätta tid för den sortens kulinariska äventyr så blir det liksom inte av. Jag kan bli helt stressad av vänner och väninnor som liksom bara helt ohämmat slänger råvaror i en panna och sen äter upp det. Dom har ju ingen rim och reson kan jag tycka. VET dom ens vad dom gör? Hur vågar dom ens ställa sig i köket och påstå att dom lagar mat? Dom verkar ju inte ha nån koll på nånting. Dom vet inte ens vad det heter. Jag skulle aldrig ha mage att stå i köket och koka ihop nånting jag aldrig gjort, inte vet vad som heter, inte ens är en egentligen "rätt" och dessutom bjuda på det... Aldrig!! Det är den sortens respekt jag innehar för kok-konsten. Och den gör mig ingen nytta, jag lider ju bara av den. Den hämmar mig och det enda jag vågar mig på är koka ägg och gröt typ. Det senare lyckas jag bara ibland med. I Italien lagade jag en del mat med Alberto som var kock och Dante som var mannen i mitt liv. Och båda blev helt stressad över att jag frågade så jävla mycket hela tiden. Dom bara: Men ta det lugnt, bruden. Det spelar väl ingen jävla roll hur du hackar grönsakerna. Sätt fart på och släng i dom. Det enda som är viktigt är att pizzabottnet ska vara tunt, att pastan inte ska vara överkokt, att vi får vin till maten och att du ler och fortsätter vara glad och vacker. Resten spelar ingen roll. Och så höll dom på sådär och öste än det ena och än det andra hit och dit utan att ha nån koll på nånting. Och det blev skitgott! :D


Så nu, hör upp, gott folk! Den receptlösa och den respektlösa kok-konsten ska få utrymme i världen och i mitt liv! Nu ska jag laga mat och jag tänker inte tänka efter eller följa några recept. Jag ska bara kocka på känsla. Går det åt helvete så är det ju en ny dag imorgon! :)

Dagens rätt är ugnsgräddade grönsaker och svamp i olja och vitlök och en klick guacamole med en skvätt wasabi i. Vi kan kalla rätten för Victorias Secret så får jag ro i själen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar