...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

måndag 29 april 2013

Projekt och Varför?

Projekt Sommar 2013:
1. Lära mig springa.
2. Odla potatis.
3. Äta vegetariskt och rent åtminstone över sommaren.
4. Laga en eller två masker.
5. Renovera dockskåp.
6. Måla en tavla.
7. Köpa en turkos cykel.
8. Simma och sola.
9. Dansa.
10. Resa till Sicilien två veckor, fast det kommer jag inte ha råd med.

Varför?

1.
*Jag har matångest och är äcklad av mat och känner att det enda sättet att få aptit är att röra på mig fysiskt.
*Jag vill veta om jag kan springa. Om jag kan vara springar-typen.
*Jag har dödsångest och lindrig hypokondri dagligen om jag är hemma och är lycklig. Jag inbillar mig att jag ska dö i kärlkramp, diabetes, hjärtinfarkt, cancer, stroke, blodpropp etc. Jag har mer bukt på dödsångesten om jag känner att jag aktivt gör nånting som sägs förhindra dylika sjukdomstillstånd.
*Jag har just nu tack vare en ganska fysisk föreställning och turné-kånkning i ett år ganska ok flås och muskelstyrka. Det vore dumt att kasta bort det utgångsläget. Hellre jobba vidare.
*Jag lider av Coccygodyni. A.k.a. Satans Ont I Svanskotan. Detta på grund av ett herrans sittande i buss och bil i ett år. Ni kan googla fenomenet och hur undersökningen går till i fall man måste till läkaren. Det är orsak nog för mig att försöka åtgärda svansen med s.k. koti-konsteja. Att lunka, jogga eller skutta på ställe har visat sig "skaka" svanskotan på plats så jag tror, hårt, att springning is the shit för min svans.

2.
*Jag har mat-ångest och måste på riktigt nu försöka styra upp min syn på föda. Och tillagning av densamma.
*Att odla någå som jag kan äta kanske ger en sån kick att jag återfår lusten att äta och att ångesten avtar.
*Dessutom vill jag ta tillbaka potatisen kraft. Jag tycker om potatis och jag mår bra av det, till skillnad från ris och pasta, och jag har leidon på att dieter och media och infall har smutsat ner potatisens rykte. Jag gillar potatis! Det är dessutom en grönsak, hur farligt kan det vara?

3.
*För att all kött-hysteri, alla vakuumförpackningar och halvfabrikat gjort mig äcklad av kött och höna. det ligger inte någå etiska aspekter bakom detta, ej heller dietiska, ej heller att jag skulle vara specifikt äcklad av kött som begrepp. Jag har ingenting emot att man dödar djur för att äta men jag tycker att både djur och människor åtminstone ska ha ett skäligt liv så länge de lever.
*Jag kanske kommer äta kött om jag blir bjuden för jag orkar inte vara ett problem.

4.
*Bara för att jag vill. För att jag vill knåda i lera. För att jag vill göra någå annat än teater.

5.
*För att jag undrar om jag kan och har nerver. Det här kommer att bli ett evighets-projekt. Det finns inga garantier på att det kommer att vara klart till hösten. Det finns en hel dockskåps-värld att utforska där ute...

6.
*För att jag behöver en tavla och jag har inte råd att köpa en.
*För att jag vill.

7.
*För att jag vill.
*För att liksom Why not?
*För att jag vill testa cykla till Norrskata.

8.
*För att det är det enda rätta.
*Endorfiner.

9.
*För att det är det enda rätta.
*Endorfiner.

10.
*För att jag behöver bort två veckor per termin för att slippa vara tillgänglig.
*För att jag behöver ligga i poolen och i solen.
*För att jag vill utforska Siracusas gränder och mat.
*För att jag vill veta om det stämmer att jag faller Sicilienarna i smaken. :)

Amentackpåförhand.
Hur ska jag lyckas med det här?
Hur ska jag ha råd med det?
Jag vet inte.
Men det måste gå.
The sky is the limit.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar