...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

måndag 23 januari 2012

Om 3 veckor

I helgen möttes jag av trean igen. Var lite oförberedd eftersom det var så hektiskt med föreställningar och fester och annat bök. Blev dock redan på fredagen uppmärksam på att jag första gången kände ett sug efter vitt vin. Det har jag inte känt. Vitt vin var typ det enda jag tänkte på på tåget. Under lördagen blev jag så stressad och hann inte med mig själv och på två röda sekunder var både alkoholdjävulen och cigarettdjävulen där. Alkoholdjävulen har lyst med sin frånvaro hittills men nu verkar den ha vaknat. Höll dessutom på att fuska mot köpstoppet flera gånger för att jag tänkte att, det är ju ingen som "ser" vad jag köper. Blev sugen på en mörkblå klänning i syrrans Ellos-katalog och så finns det en trä-ring på järnvägsstationen i Tammerfors som jag höll på att köpa då tåget var försenat på vägen till Vasa i söndags. Jag var trött, hungrig och irriterad på mina aspackade och idiotiska medresnärer. Jag hade för lite kläder på mig och Tammerfors var svinkallt och blåsigt. Jag tyckte jag "förtjänade" ringen. Tack och lov var butiken stängd då det var söndag... Drömmer också om en mörkblå Onepiece med vita snören och vit dragkedja att skutta omkring i hemma och på rep... Som tur vet jag inte var man kan köpa sådana.

Så utmaningarna har varit många de senaste dagarna. Men som genom ett mirakel gick Haavisto vidare till rond två i finska presidentvalet och som genom ett mirakel fick jag någon himmelsk kick av det vilket ledde till att jag skärpte till mig. Så idag, första dagen på Drakens år, städade jag ungkarlslyan i Vasa. Tvättade rent, tvättade mitt hår (!), dammsög, diskade undan och slängde alla pizzakartonger och godispapper och cocacola-burkar. Jag har deppat ihop fullständigt sen jag kom till Vasa, sen utmaningarna började och sen Kaptenen slet ut mitt hjärta och vippade det i "silppurin". Jag har med nöd och näppe klarat av att gå till jobbet, med nöd och näppe klara av att laga mat åt mig, klä på mig och rycka upp mig. Ett rejält Bridget Jones-förfall, inser jag ju nu...

Men idag är det nya tag. Tre-veckors-krisen är förbi, sugen är som bortblåsta och jag har en ny riktning. Också på jobbet var det klarare och renare och tydligare idag. Jag var skärpt och klar. Dessutom har jag en såndär underlig förändrings-vibba... Jag vet inte riktigt vad det gäller, men det känns som att snart är det min tur, vår tur eller bara tur. Jag har det liksom på tungan, det är bakom knuten, snart, snart, snart händer det nånting bra, nånting avgörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar