...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

onsdag 11 januari 2012

Om Motgångar

Idag är det elfte januari och enligt mitt förstånd bara en helt vanlig onsdag. Ute snöar det disktrasor och jag håller på att bekanta mig med den hysteriska tvättmaskinen i tvättstugan. Om ett tag ska jag och prova bruna linser till optikern och senare ikväll ska jag på dejt. Bowling. Ja, idag verkar allt vara helt okej. Jag har skickat mail, dammsugit, tvättat, borstat håret, plockat undan och packat lite för hemfärd imorgon. Ja, jag har skärpt mig helt enkelt.

Igår tog ett sju månader långt helvete på riktigt slut. Ja, det har ju nog tagit slut  flera gånger och det ena löftet efter det andra har vandrat ur min mun angående den här människan. Men igår tog det slut. Det fick räcka. Orkar inte gå in på detaljer och varför just igår men det har varit väntat. Nu är människan blockad, raderad och förintad ur mitt system.

När sånt händer gäller det att vara på sin vakt. Och det har jag varit och jag har trots motgångarna och känslostormarna och grubblerierna hållit mina löften. Igår hade det naturliga varit att röka och kröka, tömt skallen som det ju heter på alkoholisters vis. Ja, det är bara hälsosamt att tömma skallen lite.Nolla liksom.
Ja, det är det ju inte, men ni kan ju fortsätta tro så om ni vill... Och för all del, även om man inte tror att det är hälsosamt så kan man ju nolla ändå. Det finns ju en massa ohälsosamt vi gör trots att vi vet att det är ohälsosamt.

Det taskiga är att nu har jag slirat in på godis och cokis-spåret. Ett spår jag inte trivs i och vanligtvis inte är i. Jag är inte en godisråtta. Jag köper sällan godis, chips och cola. Mina svaga punkter är glass och hamburgare. Och mat. Och vin. Och skumppa. Men nu när mina svaga punkter inte är ett alternativ så har jag hamnat in på det näst bästa. Ungefär som att snusa när man förbjudit sig själv att röka...

Nåja, hur som helst så tillåter jag mig själv att vara på det spåret fram tills på söndag. Jag tror spåret kommer att ta slut innan dess. Men det är åtminstone okej att suga på turkisk peppar tills på söndag. Jag sörjer ju för fan.

Egentligen skulle jag blogga om att förtjäna och att inte förtjäna idag, men jag tappade tråden innan jag ens hittade den så jag får vänta med det. Kanske kommer det ikväll när jag har gjort alla plikter som förväntas av mig denna dag. Jag återkommer.

Ska ju för fan på dejt ikväll. Helst vill jag ju äta lantchips och fisa. Men jag tror inte dejten innefattar det. Ska försöka klämma in en fis i alla fall. För säkerhets skull. O, Gud hjälpe mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar