...eller om att fånga en fjäril... om en dans med svåra steg... om en varning för ras... eller om att vara av ingens frö... eller om tankar som räknas... eller om brustna hjärtans höst... eller kanske är det ett tal av Hjärter Dam... eller många ballader om konsekvenser... eller sagan om en fantasi... eller innan mörkret faller... eller kanske för den som letar...

söndag 15 januari 2012

Om Nuläget

Nu har jag inte bloggat på ett tag och det känns inombords. Men i alla fall kan jag nu konstatera att det är femtonde januari och att en halv månad är avklarad. Bara 50 veckor kvar eller 11 och halv månad till. :)
Dom två första veckorna skulle handla om att bara stå ut med tillvaron och med mig själv oberoende vilka signaler kroppen ger. Inte falla för frestelser och inte luras att delta i saker jag inte vill. Ja, det gick ju nog in alles helt bra. Rökfri, spritfri, köpfri och hamburgerfri förutom på torsdag då jag höll på att svälta ihjäl efter rep, tågresa och ännu mera rep. Svårast är det nog för omgivningen att fatta verkar det som. Obekvämt med en som är nykter. Och det är ju helt förståeligt. Svårt är också att vänta. Väntan är det värsta för en rökare. Att vänta på bussen, tåget eller dejten är olidligt. Men det går ju också. Bara man förbereder sig mentalt. De här två veckorna har jag tillåtit mig själv att äta vad som helst och det har lett till att jag kommit hem med de mest märkliga matvarorna. Halvfabrikat, coca cola och yoghurt. Godis och apelsiner. Saker jag inte har köpt på flera år. Nu är den tiden förbi. Ingen av dessa varor mår jag särskilt bra av och nu ska frukten, vita mjölet och sockret bort igen. Detta utan att istället trilla in i nikotinet och alkholen... Hmm...

Det följande två veckorna ska jag alltså fokusera på fritiden. Vad jag väljer att göra. Och med vem och var. Och varför. Jag ska försöka vara social. Lagom social. Försöka motionera. Lagom mycket. Försöka planera utan att proppa kalendern full med borden och måsten. Försöka vara tillgänglig utan att känna mig jagad. Jag tror det här kommer att bli mycket svårare än att låta bli alkohol och nikotin. Men det lär ju visa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar